Spyder Active Sports is een outdoor merk. Het bedrijf heeft haar logo vastgelegd voor een breed scala aan outdoor producten, zoals sportartikelen, horloges, tassen en kleding. Als er een vergelijkbaar logo voor kleding wordt aangevraagd, maakt Spyder daartegen bezwaar. Is dat terecht? »merken
In 1974 lanceert Lego voor het eerst bouwpoppetjes. De vormgeving is sensationeel en totaal afwijkend. Om die reden registreert Lego de vorm van deze poppetjes als merk in de Europese Unie. Bij vormmerken gelden nog wel een paar andere eisen. Aanknopingspunt voor concurrenten om dit recht aan te vallen. Als het merk vervalt, dan geeft dat mogelijkheden om vergelijkbare producten te gaan verkopen. »merkregistratie
DJ Djoko (gedaagde) en William Djoko (eiser) zijn beiden (deep)house dj’s. Eiser treedt sinds 2006 regelmatig op in Nederland, Berlijn en Ibiza. Vanaf 2016 doet hij dat onder de naam William Djoko. Gedaagde gaat online in 2020 en wordt ‘ontdekt’. Snel ontstaat er op social media verwarring tussen beide personen (worden de verkeerde personen getagd). William Djoko registreert alsnog zijn naam als merk in de Europese Unie en eist dat gedaagde de naam DJOKO niet meer mag gebruiken. »merken
In 2015 lanceert The Body Shop in de Benelux een nieuwe huidverzorgingslijn onder het merk “SECRETS OF THE WORLD”. Er zijn 4 lijnen: RELAXING RITUAL, REVITALISING RITUAL, BLISSFULL RITUAL en FIRMING RITUAL. Rituals maakt natuurlijk tegen de lancering bezwaar. »reclamerecht
Onderzoeken tonen aan dat duurzaamheid een integraal onderdeel is geworden van de consumentenervaring. Merken die hierop inspelen, hebben een concurrentievoordeel. Om misleiding te voorkomen, kwam de ACM met de Leidraad duurzaamheidsclaims. Sinds 2023 is bij de Stichting Reclame Code de Code voor Duurzaamheidsreclame van kracht geworden. Het begrip duurzaam is niet een vast omlijnd begrip, wat in de praktijk tot problemen leidt. »reclamerecht
Henny Rietkerk Compra BV - domainnames, apps en website design
"Abcor heeft een geweldig team van professionals. Met verstand van zaken en dat met een marketing gevoel."
Melanie Bauer Mecy 2 bv - Gangster energy drinks
"De samenwerking met Abcor is top, dit doormiddel van een goede communicatie die er is via telefoon en/of email. Gangster energy 😄"
Martin de Waal AIRMADE air solutions - airconditioning en klimaat control apparatuur
"Abcor denkt mee met de klant en geeft vakkundig advies. Een hele prettige samenwerking !"
Alex Duindam Kwekerij Piet Vijverberg - kwekerij gespecialiseerd in Phalaenopsis en Dracaena
"Onze jarenlange partner op merken(recht) gebied is Abcor, wij kweken planten en die groeien en bloeien altijd door. "
Loes Vrij Fashion designer
"Betrokkenheid, punctualiteit en oog voor de wensen van de klant’ , je ie-zaken zijn bij Abcor in goede handen."
Enzo Knol Knol Power - vlogger- influencer
"Het fijne aan Abcor is dat ze pro-actief zijn. Ze hebben voor mij een voorstel gemaakt hoe ik het beste kan anticiperen op de situatie dat een ander mijn naam en Knolpower merk misbruikt. Dat meedenken, ook buiten de standaard kaders, vind ik super t"
Warmako
"Platform voor huisdier producten waaronder CleoCat, Dogr, District70, Geen Fields Rebel Petz"
Mark Uittenbogaart Mark your Business - reclame bureau
"Pakkende vormgeving die aansluit op de merkidentiteit. Doelgerichte wervingscampagnes. Websites en online vindbaarheid."
Christa Wouda Dio Academy
"De Dio Academy helpt als duurzame transitie vormgever in het reduceren van de CO2 footprint en totale kosten door innovatie en maakt mensen en organisaties wendbaar. "
Robin van Kooten OUTSTANDING
"Wij tillen kamperen naar een hoger niveau en voorzien campings en vakantieparken over de hele wereld van luxe safaritenten. "
Action Discounter
"Action is Europa’s snelst groeiende non-food discounter. We zijn er trots op goede en verrassende alledaagse producten te bieden voor hele lage prijzen."
"Philips is de fabrikant van een verscheidenheid aan goederen, van consumentenelektronica tot huishoudelijke apparaten en van beveiligingssystemen tot halfgeleiders."
KPN Telecommunicatie
"Als het netwerk van Nederland werken wij met passie aan onze veilige, betrouwbare en toekomstbestendige netwerken en diensten."
Eurol Lubricants Smeermiddelen
"Al sinds 1977 ontwikkelen en produceert Eurol smeermiddelen en technische vloeistoffen."
Beaphar Huisdieren verzorgingsproducten
"Beaphar biedt huisdieren en hun families al in meer dan 86 landen betaalbare, toegankelijke gezondheids-, verzorgings- en voedingsproducten van hoge kwaliteit."
MessageBird Apps en APIs
"Het platform, de applicaties en dze API"
Andre Kuipers SpaceTalk - astronaut
"André Kuipers is behalve astronaut en arts ook ambassadeur van goede doelen."
Ilfari Verlichting
"Al meer dan 20 jaar maakt Ilfari armaturen op maat."
ADO Den Haag Betaald Voetbal
"ADO Den Haag is een financieel stabiele voetbalorganisatie, die structureel in een vol stadion meestrijdt om Europees voetbal."
MOOI MENS Stichting Kledingbank Amsterdam
"Goede doelen organisatie. Het label Mooi Mens valt onder de Hebben & Houwen, Stichting Kledingbank Amsterdam."
River2Sea Hengelsport artikelen
"River2Sea heeft zich volledig gespecialiseerd in het ontwerpen en produceren van hoogwaardig kunstaas."
Tehava Fietsen
"Tehava is een internationale distributeur en importeur van fietsen, onderdelen en accessoires uit het midden en het hoge sportieve segment."
Dechra Pharmaceuticals Diergeneesmiddelen
"Dechra is een wereldwijde specialist in diergeneesmiddelen en aanverwante producten. Onze expertise ligt in de ontwikkeling, productie, marketing en verkoop van hoogwaardige producten exclusief voor dierenartsen wereldwijd."
"De missie van Rainforest Alliance is een duurzamere wereld creëren door sociale en marktkrachten te gebruiken om de natuur te beschermen en het leven van boeren en bosgemeenschappen te verbeteren. "
Scotch Whisky Investments Beleggingsmaatschappij
"Een internationaal handelshuis actief op het gebied van whisky als beleggingsproduct. Het bedrijf helpt investeerders stabiliteit in hun beleggingsportfolio aan te brengen."
Dancohr Corporation Cosmetica
"Dancohr Corporation is een toonaangevende fabrikant en leverancier van huidverzorgings-, pedicure- en cosmeticaproducten van hoge kwaliteit, afgestemd op de behoeften van professionele pedicures, podologen, schoonheidsspecialisten en visagisten. "
Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd.
Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud.
Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s.
Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen.
Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen.
Wie krijgt gelijk en waarom?