partner Monique Granneman

Monique Granneman

BMM gecertificeerd partner
E-mailadres:
granneman@abcor-ip.com


Monique werkt al 27 jaar als Benelux en Europees merkengemachtigde en heeft dan ook een schat aan ervaring op het gebied van merken, modellen, handelsnamen en auteursrechten. Zij is bijzonder gedreven en klantgericht, met een hands-on mentaliteit.
Als het gaat om IE strategie, dan ziet Monique het grotere geheel en komt met creatieve oplossingen voor zowel de korte als lange termijn. Daarnaast gaat zij de begeleiding van de jongere generatie gemachtigden verzorgen en daarmee ook het team van de toekomst naar een hoger niveau tillen.

Achtergrond

Monique heeft haar rechtenopleiding gevolgd aan de Universiteit van Leiden en is een BMM gecertificeerd- en EU merkengemachtigde. Ze is haar professionele carrière op het gebied van IE in 1996 gestart als gemachtigde bij Merkenbureau Onel. Van 2001 tot 2023 is zij werkzaam geweest bij Novagraaf als senior consultant en maakte zij deel uit van het managementteam. Sinds september 2023 stapt Monique bij Abcor in het management en is zij werkzaam als senior consultant.

 

Lidmaatschappen

Monique is lid van de BMM en ECTA. Het BMM-keurmerk is een kwaliteitskeurmerk van merkengemachtigden. Dit keurmerk is in het leven geroepen door de BMM (Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht). Bij ECTA is zij actief (geweest) in de Supervisory Board, de EUIPO-Link Committee en de Harmonization Committee.

 

Expertise

• IE-strategie
• Merkregistratie en portfoliobeheer
• Merkdepotstrategieën
• Juridische procedures
• Certificeringsmerken
• Domeinnamen
• IP valuation

Talen

Nederlands, Engels

Certificering

BMM gecertificeerd

Monique wordt aanbevolen in de jaarlijkse World Trademark Review rankings (2021 en 2022): “she takes a proactive role in the management of portfolios, providing strategic and holistic advice”.

Educatie

• Diploma’s: Nederlands Recht aan de Universiteit van Leiden

Onze klanten
Volg Abcor
merkenbureau abcor op facebookmerkenbureau abcor op twitter merkenbureau abcor op linked in merkenbureau abcor op google plus
eiser
gedaagde
eiser
gedaagde

IP Kennisquiz: beschermingsomvang van een verwijzende handelsnaam

Ondernemer A start in 2018 een nieuw bedrijf onder de naam Mobility Next en “myrefurbishedcar.nl”. Beide handelsnamen worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK). Tevens wordt op 20 september 2018 de domeinnaam vastgelegd. Het bedrijf, gevestigd in Houten, biedt gebruikte, maar nog vrij nieuwe auto’s aan. De kwaliteit van deze middenklasse auto’s is vergelijkbaar met een nieuwe auto. Het gaat om duurdere occasions van net een paar jaar oud. Op 5 maart 2021 wordt de nieuwe website gelanceerd waar het bedrijf zich ook presenteert onder de naam MRCar. Die naam wordt niet ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Ondernemer B registreert op 10 mei 2021 de domeinnaam en laat de handelsnaam inschrijven bij de KvK. Dit bedrijf, gevestigd in Berlicum, verkoopt veel oudere, goedkope gebruikte auto’s. Ondernemer A stelt dat ondernemer B met de naam MRCARS inbreuk maakt op haar oudere handelsnaam MRCar. Eis: ondernemer B moet binnen 4 weken ieder gebruik van de naam MRCARS stoppen. Niet alleen de handelsnaam moet wijzigen, ook de website, het briefpapier, reclame, visitekaartjes et cetera. Daarnaast moet ondernemer B alle proceskosten betalen. Ondernemer B betwist dit. Hij stelt dat Ondernemer A geen handelsnaamrechten heeft op de naam MRCar. De naam staat namelijk niet ingeschreven bij de KvK. Op de website presenteert ondernemer A zich onder de naam My Refurbished Car. Daarnaast is de naam MRCar beschrijvend (heeft het weinig tot geen onderscheidend vermogen) en geeft het dus geen bescherming. Gelet op het totaal andere productaanbod (goedkope oude auto’s versus dure vrijwel nieuwe auto’s) en de andere regio (Houten en Berlicum liggen 50 km van elkaar) is er geen kans op verwarring. De eis moet worden afgewezen. Wie krijgt gelijk en waarom?